zondag 11 juni 2017

Onze held (Vaderdag)

Onze held (Vaderdag) 

Vandaag is het de grote dag, waar we twee weken naartoe hebben geleefd. De vorige twee weken werkten we over onze held, papa. 

Tijdens dit thema legden we de focus op:
  • Vormen herkennen; 
  • Herhalen van de kleuren;
  • De fijne motoriek; 
  • Opdrachtkaarten begrijpen en nabouwen/namaken. 

We openden het thema met 'een brainstorm'. Onze papa is voor ons een echte held. Elk om de beurt vertelden we waaraan we denken bij het woordje 'held'.

Iedere dag telden we af naar Vaderdag. Als er op alle ballonnetjes een hartje hangt, is het Vaderdag. Iedere dag analyseerden we de aftelkalender: "Hoeveel dagen zijn er nog?, Hoeveel dagen zijn er al geweest?, Hoeveel keer moeten we nog slapen?, ... "



We leerden over snorren en baarden: gekke snorren, lange baarden, korte snorren, sikken, stoppelbaarden, ... We hielden een kringgesprek over snorren: "Welke snor vind je het mooist?, Hoe ziet je papa er uit?, Welke snor heeft je papa?, ..." 




De eerste week werkten we veel aan ons cadeautje. 
  • We werden een echte kunstenaar. We maakten een kunstwerk zoals de kunstenaar Mondriaan. Juf kleefde op ons blad plakband. Zo werd ons blaadje verdeeld in hokjes. Ieder hokje moesten we in een kleur schilderen. We mochten niet over het plakband gaan. Dit was niet zo gemakkelijk. We moesten ons goed concentreren. Het is ons wel gelukt hoor! 






























  • Ook maakten we een balpenhouder. Eerst moesten we de klei goed kneden. Daarna moesten we de klei om de tafel slaan, zodat het een houdertje werd. Dan mochten we met onze vinger 3 gaatjes boren. Tot slot versierden we het houdertje met strijkkralen. 






































  • We tekenden onze papa en vertelden waarom hij de stoerste is. Onze papa tekenen is geen makkelijke klus, maar wat lukt dit al veel beter!




















  • Rond ons versje maakten we een kader met een stempeltechniek. Eerst moesten we drie kleurtjes kiezen. Daarna stempelden we helemaal zelfstandig een patroon. 



















  • We leerden over snorren. Daarom mochten we allemaal de snor kiezen die we het mooiste vinden. Juf schminkte ons met een snor, want met papa zit het altijd snor! 































  • Tot slot pakten we zelf ons cadeautje (met een klein beetje hulp van de juf) in. Wat worden we al groot hé.
  •  













Tijdens onze godsdienstmomenten werkten we over 'verbondenheid'. Juf vertelde het verhaal van 'Ik vind je lief, papa'. Ook vertelden we over onze papa's aan de hand van de foto's. Tot slot gaven we allemaal een kus voor alle papa's over de hele wereld. 





Woensdag 7 juni werd Lore 4 jaar. HIEP HIEP HOERAA VOOR ONZE LORE! We maakten er een leuke dag van. Wat heeft ze genoten!














We speelden een gezelschapsspel over een clown. Want ja, onze papa is soms ook wel een clowntje. Het spel heet 'Halli, Galli'. We moesten goed kijken naar de clowntjes. Als we bij een andere speler dezelfde clown zagen, moesten we op de bel slaan. 













De ene papa kan goed koken, de andere timmeren, de andere met de camion rijden, ... Juf kent een papa die goed kan bouwen. We leerden opdrachtkaarten namaken. Als voorbereiding hierop bouwden we torens en vergeleken we ze. We zetten de torens van klein naar groot, we telden de blokken, we herhaalden de kleuren, we benoemden de torens met grootste, kleinste en middelgrootste, ...' Daarna leerden we een opdrachtkaart nabouwen. 





We scheerden ons zoals onze papa's. Juf deed scheerschuim aan ons gezichtje en wij mochten ons zelfstandig scheren. Eerst het scheerschuim "afscheren" met een stokje en daarna het stokje afspoelen in het water. Dit vonden we echt grappig.










In onze klas was er een nieuw hoekje: het timmerhoekje. Dat vonden we fantastisch. Juf stond versteld van de mooie dingen die we maakten.















Nog enkele foto's van tijdens het spelen en werken in de klas.
























TIP VAN DE WEEK:
Kleuters tellen heel graag, maar dit is geen vanzelfsprekende klus. Tellen is memoriseren, maar tegelijk ook bewegen op het juiste moment. Kleuters moeten leren aanwijzend tellen. Dit is een voorwerp aanduiden, maar terwijl het juiste cijfer/getal zeggen. Ze moeten eigenlijk twee dingen tegelijk doen. Dit is zéééker niet gemakkelijk.
Daardoor moet tellen veel geoefend worden. Je kan op veel momenten eens tellen. Voorbeeld: "Hoeveel worstjes liggen er in de pan?, Hoeveel knuffels liggen er in je bed?, Hoeveel vingers heeft mama?, Hoeveel auto's staan er in de straat?, ..."
Het is belangrijk dat ze op het juiste/hetzelfde moment aanwijzen en het getal zeggen. 
Ze vinden het 'de max' als je zelf eens telt, maar mist: één, twee, zes! 
Ook bestaan er veel leuke telboekjes in de handel of de bibliotheek.
Veel telplezier! 


Volgende week werken we rond het thema 'kamperen'.

Morgen gaan we op schoolreis! JOEPIEEEEE! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten